MARI MENDENGAR & MEMAHAMI AL-QUR'AN

Listen to Quran

Jumaat, Februari 12, 2010

RENUNGAN


kadang-kadang kita sakit hati bila orang buat sesuatu yang tidak beradab kepada kita, tapi kita tidak sedar, kita buat benda yang sama kepada orang lain.

kadang-kadang kita mahu sangat orang lain mendengar pendapat kita, tapi kita tak mahu dengar pendapat orang lain.

kadang-kadang kita anggap masalah kita adalah lebih besar daripada orang lain, tapi kita tak tahu mungkin orang yang kelihatannya tiada masalah pun, rupanya ada masalah lebih besar daripada masalah kita.

kadang-kadang kita ingat kita betul hinggakan sanggup bertengkar, tapi rupanya kita salah dan sangat salah.

kadang-kadang kita ingat diri kita bagus sampai membanding-bandingkan kebaikan diri dengan orang lain, tapi rupanya kita taklah sebagus mana. Siapa kita nak bangga sombong takkabur riak?

kadang-kadang kita sangka amalan kita selama ini dah cukup hinggakan buat tak kisah pada kewajipan lain, tapi adakah kita tahu jumlah dosa pahala kita sewaktu masih hidup di dunia ni?

Sudahlah. Kita periksa diri masing-masing sebelum anggap diri kita ni bagus.Kata-kata lisan tak semestinya di hati. Hatinya benci lisannya sayang. Saya tahu manusia tak sempurna, tapi apa salahnya kita cermin diri, cuba isi yang mana patut diisi, cuba buang yang mana patut dibuang. Jangan jadi ego (tak tujukan kepada sesiapa; pesanan umum)

Jaga diri, jaga hati, jaga hubungan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan