MARI MENDENGAR & MEMAHAMI AL-QUR'AN

Listen to Quran

Khamis, Disember 24, 2009

Berpuasa Sunat pd 9 dan 10 Muharram

Assalamu'alaikum wrm.

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dpd Ibn Abbas r.h., bahawa Rasulullah saw ketika berada di Madinah, Baginda mendapati bahawa org-org Yahudi berpuasa pd hari ke sepuluh dari Bulan Muharram (Puasa A'syura). Lalu Rasulullah saw bertanya mereka:

'Hari apakah yg menyebabkan kamu berpuasa ini? Mereka menjawab: ' Hari ini merupakan hari yg agung, di mana ALLAH SWT menyelamatkan Nabi Musa a.s. dan kaumnya, serta menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Maka Nabi Musa berpuasa pada hari ini sebagai tanda syukur kpd ALLAH, dan kami turut meraikannya dgn berpuasa. Lalu Rasulullah saw bersabda: ' Kamilah yg lebih berhak menuruti Nabi Musa berbanding kamu!.' Lalu Rasulullah saw berpuasa pd hari tersebut dan memerintahkan umat Islam agar turut berpuasa.

PUASA PD HARI KE-9 MUHARRAM

Di sana ada riwayat yg menyebut bahawa Rasulullah saw ada menyatakan bahawa kalaulah sekiranya ia hidup lagi di tahun hadapan, maka ia akan berpuasa pd hari ke sembilan dari bulan Muharram. Ditaqdirkan ALLAH, Rasulullah saw telah wafat pd tahun itu, yakni pd tahun yg ke 10H. Para Ulamak telah mengeluarkan pandangan mereka bahawa adalah dibolehkan berpuasa sunat pd 9 Muharram kerana Rasulullah saw ada menyimpan keinginan untuk melakukannya sekiranya umur baginda dipanjangkan ALLAH. Maka ulamak menyatakan bahawa ia tetap menjadi hukum walaupun Rasulullah saw tidak melakukannya, kerana Rasulullah saw menyebut bhw ia akan berpuasa pd 9 Muharram sekiranya berkesempatan melakukannya.

Maka dituntut untuk kita berpuasa sunat pd 10 Muharram (Ahad), dan digalakan juga berpuasa sunat pd 9 Muharram ( Sabtu).

Kenduri perkahwinan pun masih banyak lagi yg akan berlangsung, maka timbang-timbanglah.............

Kalau tak dapat 9 Muharram, mudah-mudahan dimudahkan ALLAH berpuasa sunat pd 10 Muharram.

Wallah hu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan