MARI MENDENGAR & MEMAHAMI AL-QUR'AN

Listen to Quran

Isnin, Disember 21, 2009

Harga diri

Assalamu'alaikum wrm.

Firman ALLAH SWT (mafhum):

` Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yg baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dgn selebih-lebihnya atas kebanyakan makhluk-makhluk yg telah Kami ciptakan.'
AL-ISRAK: 70

Bersyukur kepada ALLAH SWT yg telah menciptakan kita sebagai manusia, tidak haiwan binatang ternak. Di dalam ilmu Tasauf, ni'mat menjadi manusia itu dinamakan NI'MAT AL-IJAD. Selagi namanya manusia, tidak kira apa bangsa dan anutan ugamanya, tetap merasai ni'mat menjadi manusia, dgn makan-minum, tempat tinggal, berkeluarga dsb.

Namun di sana ada satu lagi ni'mat yg mesti difahami oleh manusia, iaitulah yg dinamakan NI'MAT AL-IMDAD. Ia membawa maksud, ni'mat menerima ugama Islam, ni'mat menerima insan bernama Muhammad saw sebagai Rasul, ni'mat penurunan Al-Quran sebagai panduan hidup, dan ni'mat-ni'mat lain yg berkait rapat dgn keimanan dan ketuhanan.

Kesan memahami Ni'mat Al-Imdad ini akan membawa manusia itu ke satu tahap dapat menghargai diri sendiri. Almarhum Hamka menjelaskan bahawa org-org yg menghargai diri sendiri itu mempunyai 3 sifat utama:

1. Membela dan menyatakan kebenaran

2. Berfikir menurut keyakinan sendiri (berlandaskan Al-Quran dan sunnah)

3. Berkata menurut apa yg dipercayai benarnya.

Inilah sebahagian sifat para Rasul a.h.s.w. Moga kita mampu berhijrah ke arahnya.

Wallah hu a'lam.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan